Kontakt
KONTAKT

Tips för att få en levande chatt i din livesändning

18 oktober, 2022

Chatten möjliggör interaktion för hybridmöten

Efter många de senaste åren finns det några saker som vi tagit med oss. Det vi ska prata om här är vikten av att skapa interaktion med tittarna. Det är en utmaning att få de digitala lyssnarna/tittarna att känna sig exkluderade, Det gäller speciellt när man har hybridmöten. När du har publik framför dig är det lätt att du glömmer bort den digitala publiken och fokuserar bara på dom som du har framför dig. Men med lite ansträngning kan man hjälpa även de som sitter vid sina datorer att de får en röst i rummet. Detta gäller även om du skapar en sändning där man inte kan starta sin kamera eller räcka upp handen. Det är alltså inte möten i Teams eller Zoom som vi pratar om utan de som sker genom t.ex. YouTube, Facebook, Vimeo eller liknande.

Hur får man tittarna att känna sig delaktiga?

Det finns några verktyg man kan använda.

  • Chatt
  • Undersökningar

Men det är inte så att de här verktygen automatiskt skapar interaktion. Det kan bero på din publik ibland. Vissa event har väldigt aktiva deltagare medans vissa har mindre aktiva. Det vi har märkt är att du behöver dedicera en person som bara ser till att chatten med tittarna fungerar. Den finns med i rummet och kan ta upp frågor som kommer från chatten men försöker sen interagera så mycket som möjligt med tittarna.

Vi har sett bra exempel på det genom att chattmoderatorn ställer direkta frågor till deltagarna. Vilka är med och tittar? Var i landet kommer ni ifrån? Vilken avdelning? Vad tyckte ni om föreläsningen som precis var? Var det något speciellt ni fick med er?

Precis som i ett rum där man ibland behöver ställa en direkt fråga till någon för att få igång ett samtal kan det behövas lite uppmaning för att chatten ska få fart. Någon behöver vara först att skriva.

Så när du planerar en livesändning, planera då också in en resurs vars uppgift är att bara interagera med de digitala tittarna.

Verktyg som vi ofta använder för att skapa interaktion är Mentimeter, en chatt, samt Microsoft Teams.

Behöver du mer tips och idéer på hur du skapar interaktion i en sändning så är du välkommen att kontakta oss.

Till toppen