5 tips på hur du strategiskt kan återanvända livesänt material

5 november, 2021

5 tips för att återanvända livesänt material

Livesändningar är ett fantastiskt verktyg för att engagera med din publik och effektivt kommunicera med dem. Många upplever att livesändningar innebär mycket planering för något som sedan enbart används en gång. Så behöver det inte vara.  Här kommer 5 snabba tips på hur du kan återanvända ditt material och ta nytta av det lång tid efter livesändningen ägt rum.

1. Berätta om ert lyckade event!

Alla kanske inte har möjlighet att se livesändningen, men då är det viktigt att visa vad dem missat, så dem ser till att delta nästa gång.

Det fungerar inte bara som bra marknadsföring utan hjälper dig även fylla dina sociala medier med content, något som många företag annars kämpar med. Du kan enkelt klippa ut delar ur sändningen och lägga upp som kortare klipp med utvalda höjdpunkter.

2. Relevant innehåll till sociala medier!

Många företag kämpar idag med att fylla sina sociala medier med bra relevant innehåll. Tack var ditt redan inspelade material har du nu ett ytterst relevant innehåll, färdigproducerat och redo för att delas i dina kanaler. Detta görs bäst genom att klippa ut separata debatter, föreläsningar eller segment ifrån livesändningen.

3. Bygg upp förväntan inför nästa sändning!

“Såhär såg det ut förra gången… glöm inte att anmäla dig till nästa sändning”. Ja, så kan det se ut när du med hjälp av tidigare material bygger upp hype inför kommande sändning. Visa hur det såg ut förra gången och motivera varför dem ska vara med denna gång. Det är även ett jättebra sätt att hantera deltagarnas förväntningar.

4. Ladda upp sändningen på fler kanaler

För att öka spridningen av livesändingen kan den laddas upp på fler kanaler, exempelvis Vimeo, Youtube, Facebook eller LinkedIn.
Var det en sändning som kostade att se på? Varför inte sälja pay-per-view via din egna hemsida eller en exempelvis Vimeo.

5. Sprid internt för utvärdering

Självklart vill du sprida sändningen så mycket som möjligt för att öka exponeringen, men det finns även interna goda själ att sprida den internt. Genom att klippa ned livesändningen, eller skicka den i sin helhet, kan du samla in feedback från medarbetare och ta hjälp av dem för att forma nästa sändning. Var innehållet bra? Vad kan förbättras till nästa gång?

6. Bonustips! Visa nya vinklar

Dagens teknik tillåter någonting som kallas Multicorder. Det innebär att varje kamera och scen ifrån din livesändning kan spelas in separat. Ibland går det lite snabbt och kanske fanns det en bättre kameravinkel för just det ögonblicket. Med hjälp av multicorder kan du då ta del av alla kameravinklar och i efterhand rätta till eller förbättra sändningen. Kanske kan du visa någonting som missades i livesändningen? Detta är ett väldigt bra verktyg att använda för att erbjuda, även dem som såg livesändningen, någonting nytt att se på.

Jag hoppas du fått med dig lite tips för hur du kan använda din sändningar till mer än bara en engångssändning.

Så kom ihåg, spela in alla dina sändningar!

Till toppen